Na een lange aanloop is op 1 januari de zero emissie-zone (ZE-zone) ingegaan voor de vervuilendste bedrijfsvoertuigen.
Als VNO-NCW West onderschrijven zij de invoering van ZE-zones als een noodzakelijke stap naar schonere lucht, een betere leefomgeving, en toekomstbestendige logistiek. Sinds het Klimaatakkoord zijn ze in gesprek met gemeenten en brancheorganisaties om ervoor te zorgen dat de invoering haalbaar en eerlijk is voor ondernemers, juist na de invoering zullen wij echter extra aandacht besteden aan de problemen die ondernemers ervaren en waar nodig bijsturen. Door uitspraken en moties vanuit de politiek richting het einde van vorig jaar, is de communicatie rondom de zones onduidelijk geworden. Naar aanleiding van de invoering van de zones gingen zij als regionale ondernemersvereniging in gesprek met Omroep West over de invoering van de zones:
‘Het heeft inderdaad niet geholpen dat er zowel in de lokale als de landelijke politiek aan het einde van het jaar nog werd gepleit voor uitstel’, vertelt Roel Yska van VNO-NCW West, de belangenbehartiger van ondernemers in de regio.
‘We zien daardoor dat een aantal ondernemers uit de regio nog niet weet dat zij ontheffingen kunnen aanvragen, waardoor ze alsnog die zero-emissiezones in kunnen’, gaat de VNO-NCW-woordvoerder verder.
Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat een ondernemer helemaal niet kan overstappen op elektrische busjes, omdat het stroomnet vol zit. ‘We wilden daarom ook dat er een ruimhartige ontheffing kwam voor netcongestie. Die toezegging hebben we gekregen van gemeenten.’
Lees meer hierover via https://lnkd.in/eRptUaEj