Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

Bron: Pixabay
Bron: Pixabay

Wie betaalt schade aan leaseauto?

Schade aan een leaseauto tijdens werktijd kan een ingewikkeld en frustrerend onderwerp zijn voor zowel werkgevers als werknemers. Waar de werkgever bij schade aan een bedrijfsboormachine meestal zonder problemen een nieuwe regelt, ligt dat bij een leaseauto vaak anders: het eigen risico wordt dan vaak doorgerekend aan de werknemer. Maar is dat wel terecht? De vereniging Zakelijke Rijders zet de feiten op een rijtje,

Wettelijke Bescherming van Werknemers
Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. Dit betekent dat werkgevers het eigen risico van een leaseauto niet zomaar op de werknemer kunnen verhalen. Alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals bij opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid, mag dit wel.
Toch blijkt in de praktijk dat veel werknemers niet op de hoogte zijn van hun rechten. Uit onderzoek van de VZR blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden niet weet dat bijna alle schades onder werktijd door de werkgever moeten worden betaald. Dit leidt regelmatig tot discussies en onenigheid over wie opdraait voor het eigen risico.

Wanneer mag eigen risico doorbelast worden?
Er zijn situaties waarin het doorbelasten van het eigen risico wél toegestaan is. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als:

  • De schade het gevolg is van nalatigheid of roekeloosheid: Bijvoorbeeld als de werknemer met opzet verkeersregels overtreedt.
  • De auto wordt bestuurd door een niet-geautoriseerde bestuurder: Als iemand anders zonder toestemming in de leaseauto rijdt.
  • De werknemer herhaaldelijk schade veroorzaakt: Bij een patroon van schadegevallen kan de werkgever maatregelen nemen.

Maar in alle andere situaties mag het eigen risico niet zomaar op de werknemer worden verhaald.

Waarom is eigen risico doorbelasten immoreel?
Een leaseauto is een arbeidsmiddel dat de werknemer gebruikt om zijn werk te doen, net als een boormachine of een laptop. Als de schade ontstaat tijdens het uitvoeren van werk, is het onredelijk om de werknemer hiervoor financieel verantwoordelijk te stellen. Het risico ligt in zo’n situatie bij de werkgever.

De VZR roept werkgevers op om transparant te zijn over autoregelingen en duidelijke afspraken te maken die aansluiten bij de wettelijke kaders. Dit voorkomt niet alleen conflicten, maar draagt ook bij aan een eerlijke werkomgeving.

Ons advies
Als werknemer is het belangrijk om je rechten te kennen en te controleren wat er in de autoregeling van je werkgever staat.

  1. Check je autoregeling: Controleer of er afspraken staan die afwijken van de wettelijke regels.
  2. Ga in gesprek: Als je het niet eens bent met de regeling, bespreek dit met je werkgever voordat je tekent.
  3. Vraag advies: De VZR kan je ondersteunen bij geschillen en helpt bij het toetsen van autoregelingen.

“Heb je vragen over jouw autoregeling of ervaar je problemen? Neem contact op met Vereniging Zakelijke Rijders voor advies en ondersteuning. Wij komen op voor een eerlijke regeling voor alle zakelijke rijders”, aldus het bestuur.

Bron: VZR: belangenvereniging voor zakelijke mobiliteit.

Overig nieuws

Er wordt in grote kantoorpanden veel schoongemaakt. (foto Pixabay).

Onderzoek: ‘aanbod commercieel vastgoed gestegen’

Een kleine attentie kan ook op de werkvloer heel waardevol zijn. (Foto Hallmark).

Onderzoek: ‘attent zijn is een steeds grotere uitdaging’

Foto: Pixabay.

Kosten voor Facility gaan in 2025 verder omhoog

Maurice Rutgrink op een archieffoto tijdens een ALV van SIEV.

Blog Maurice Rutgrink over inventarisatie van risico’s

Veel ZZP'ers in Nederland zien het door de nieuwe regelgeving niet meer zitten. Foto Pixabay.

Veel discussie rondom ZZP’ers

vraag60

Declareren loyaliteitsbonus bij RAS: hoe zit het nu precies?

Foto Pixabay.

33.000 daklozen tussen 18 en 65 jaar

geld

‘Financiële educatie schiet tekort’

De delegatie van het SIEV-bestuur, bestaande uit Laetitia Simonis, Antoine Verhoef en Rolien van Groeningen. Journalist Bart Bakker kijkt over hun schouder mee.

‘BTW-verhoging frustrerende situatie voor de schoonmaak’

belast100

Waarom betaal je gemeentelijke belastingen?

lease60

Onderzoek VZR: ‘beste leasemaatschappijen 2024’

inkoop90

‘Inkopers die geschreven plannen vertrouwen naïef’

dish80

Schooncollega’s opgelet: wat kan wel en niet in de vaatwasser

schoolvak10

Connectie met verschillende generaties: herkenbaar?

SIEV-penningmeester Antoine Verhoef op een archieffoto.

‘BTW-verhoging zeer onwenselijk’