Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

Ronald Wink heeft een uitgesproken mening over ondernemersprijzen. (Foto LinkedIn).
Ronald Wink heeft een uitgesproken mening over ondernemersprijzen. (Foto LinkedIn).

‘Ondernemersprijzen: wie wint er echt?’


Roland Wink, directeur van Hijman Schoonmaakartikelen maakt een statement over de verschillende ondernemersprijzen die er anno 2025 voorbij komen. Hij meldt hierover het volgende.


Het lijkt er tegenwoordig wel of er voor iedere ondernemer een prijs bestaat. Op zich hartstikke leuk.

Van beste start-up tot meest duurzame bedrijf,
van topemployer tot de de winnaar van de FD gazellen award. Van de fast50 tot EY entrepeneur of the year.
En van de prijs voor inspirerend leiderschap tot de meest innovatieve ondernemer.
En zo zijn er nog wel 100 te noemen. Maar wat betekenen deze awards nu eigenlijk écht?
En dan zie je ook nogal eens, dat 5 of 10 jaar achter elkaar hetzelfde berdrijf wint.

Wie bepaalt de winnaar, en belangrijker nog: op basis van welke criteria? Wie doet mee?

Vaak blijven de spelregels onduidelijk. Wie nomineert de deelnemers?
Wie zit er in de jury? Zijn dat onafhankelijke experts of juist mensen met belangen in het spel?
Wordt er gekeken naar echte prestaties of telt een goed verhaal en een vlekkeloze presentatie zwaarder mee?
Veel van deze prijzen lijken eerder een marketinginstrument te zijn dan een objectieve erkenning van vakmanschap en ondernemerschap.

Begrijp mij niet verkeerd, als fanatiek sporter ben ik gek op prijzen, op winnen.
Maar dan is het simpel en transparant. Meer punten dan de ander en je wint, als je eerste wordt, pak je goud.

Maar dan rijst nog de vraag: voor wie doen we het eigenlijk? Voor die glanzende trofee op de plank of voor de klanten die ons dagelijks hun vertrouwen schenken? Want laten we eerlijk zijn: de enige prijs die écht telt, is de waardering van trouwe en tevreden klanten. Geen jury kan daar tegenop.

Misschien is het tijd om ons minder te richten op externe erkenning en meer op wat echt waardevol is:
impact maken, een verschil betekenen, en mensen tevreden stellen en blij maken met wat we doen.
Want aan het eind van de dag zijn het niet de awards, maar de glimlach van een tevreden klant de échte bekroning van ons werk.

Als ultiem alternatief lijkt mij een prijs voor familiebedrijven die meer dan 100 jaar succesvol zijn, toch eigenlijk best wel logisch.

Maar ja, ik ben geen voorstander van dit soort prijzen.

Overig nieuws

Senioren worden steeds belangrijker. Ook voor de schoonmaakbranche`. (foto Pixabay).

AOW-gerechtigde werknemers aannemen: wat zijn de regels en voordelen?

foto: Pixabay

Griep en andere virussen kosten 4 miljard euro

nederrijn800

SIEV-lid Nederrijn zoekt commercieel talent

baker80

Gratis webinar Baker Tilly over ZZP-problematiek

office60

‘Mogelijke btw-verhoging luie en makkelijke oplossing’

street80

VZR stelt norm vast voor kilometervergoeding 2025

toptien800

Nieuwe schoonmaaktrends voor 2025

wonenboom80

Schoonmaakondernemers in de zorg: opgelet…..

gradez90

Gradez: verschillende pictogrammen

Stefanie Stam heeft een inspirerende visie op HR-gebied.

Stefanie Stam: ‘hoe het met HR anders kan’

RAS-directeur Ellen Dekkers op een archieffoto tijdens de beurs op bezoek bij SIEV.

Communiceer over loon, werktijden en vrije dagen

Voor werkgevers binnen de schoonmaak is de mentale gesteldheid van hun werknemers een blijvende zorg. Foto Pixabay.

‘Mentale gesteldheid steeds belangrijker’

schema90

Kvk: ‘voor het eerst sinds 10 jaar afname aantal starters’

nocorehoog90

SIEV-partner Nocore scoort bij tevredenheidsonderzoek

bloema90

Onderzoek Hospitality Group en Facility Management Nederland