Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

Journalist Bart Bakker laat aan Pim Hilgerdenaar een voorbeeld zien van de SIEV500, waarvan een nieuwe versie in april uitkomt.
Journalist Bart Bakker laat aan Pim Hilgerdenaar een voorbeeld zien van de SIEV500, waarvan een nieuwe versie in april uitkomt.

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ‘Blijf investeren in vakmanschap’

Pim Hilgerdenaar is directeur eigenaar van SIEV-partner Crohill, een groothandel voor de professionele schoonmaakbranche, zorginstellingen en bedrijven met een eigen facilitaire dienst.

Zij bieden een compleet assortiment aan. Hun onderscheidend vermogen wordt volgens de bedrijfsfilosofie gereflecteerd door ‘Crohill schoner schoon’ en ‘Crohill slimmer schoon’. Dit zijn methodes afgestemd op de diverse problematiek. Hierdoor vindt dan een kwaliteit- verbetering plaats dankzij de minder fysieke belasting voor de schoonmaker en door de aantoonbaar betere producten voor het milieu.

Kortom, de hoogste tijd voor een interview met Pim Hilgerdenaar voor de verschillende SIEV-media. Journalist Bart Bakker ging hiervoor naar hun bedrijfspand in Lelystad, kreeg een rondleiding en ging het vraaggesprek aan met de bevlogen directeur. Er ontstond een inspirerend, kritisch en interessant onderhoud.

Om te beginnen: wie is Pim eigenlijk?

“Ik ben vooral een positief ingestelde zestiger, gelukkig getrouwd, trotse vader van een dochter, afkomstig uit Amsterdam die zeer optimistisch van aard is. Mijn vrouw en dochter werken ook in de zaak. Ik had niet de makkelijkste start, begon in de fabriek, waarna ik op de avondschool verschillende diploma’s haalde. Van een fabrieksarbeider werd mijn loopbaan vervolgd tot pakjesbezorger, waarna ik in de verkoop terechtkwam. Hier bleken mijn talenten te zitten”.

In de branche ben je inmiddels zo’n dertig jaar actief?

“Ik heb kort bij een reclamebureau gezeten, dat ik zou overnemen. Maar dat ging niet door, omdat ze aan een hogere bieder verkochten. Mijn opa zat vroeger al in de zeep en reinigingsmiddelen, waarna mijn vader dit overnam. Na de Tweede Wereldoorlog, toen er geen werk te vinden was, verkocht mijn opa alles wat los en vast zat, waaronder pleisters en reinigingsspullen. Ik herinner me dat ik later mijn opa ging helpen in zijn bedrijf. Dat heette Hilco Chemie. Mijn vader heeft dit verder uitgebouwd en verkocht aan Hako, dat overigens nog steeds bestaat”.

Je ging vervolgens als verkoper aan de slag?

“In de zogenaamde ‘sta of ik schiet-handel’ bestaande uit vooral veeg- en zuigmachines. Ik leverde aan partijen als Albert Heijn, C100, Jac. Hermans, Overtoom en De Nederlandse Spoorwegen. Ik deed dit weliswaar in loondienst, maar kreeg alle ruimte van de wereld. Toen kwam het ondernemersbloed boven drijven. Ik startte dus in de reclamewereld en vond met name de ‘business to business’ leuk, maar ik raakte teleurgesteld omdat het mij niet was gegund om het bedrijf over te nemen. Aangezien ik de reinigingsmiddelenwereld kende, vroeg ik aan relaties of ze met mij zaken wilden doen. Vijftien schoonmaakbedrijven gunden mij kort daarna de opdracht en zo ontstond in 1995 de start van Crohill”.

Hoe waren de beginjaren?

“Je kunt alleen iets verkopen als je voorraad hebt. Zoiets moet je ook in financieel opzicht opbouwen. De start duurde zodoende een jaartje of vijf voordat het echt een bedrijf werd. Het was best zwaar, want ik kocht ook mijn compagnon uit. Op een gegeven moment werd ik benaderd door een grote partij of ik directeur wilde worden. Maar ik besloot om door te gaan, want het ondernemerschap sprak me meer aan. Ook als je moet overleven”.

Je wilde altijd al een toegevoegde waarde verkopen?

“Ik schoot daar wel eens door, zelfs als ik een werkwagentje verkocht, wilde ik dat de schoonmaker niet zijn handen in de vuilniszak hoefde te stoppen maar een apart handvat had. Dat is eigenlijk de rode lijn van ons bedrijf geworden”.

Crohill is niet een doorsnee groothandel?

“De SIEV-bestuursleden Paul Fok en Antoine Verhoef spreken het dan ook aan dat Crohill niet zo’n typische groothandel is. Ik hecht waarde aan hun mening en dan is het mooi als ze dit aangeven. Onze werknemers hebben expertise en ervaring in de branche en kennis van de werkvloer. We hebben circa vijfhonderd producten op voorraad en niet zoals andere groothandels in de branche een paar duizend. Op deze wijze krijg je verstand van ervaring met je producten. Zo staan we bekend in de markt”.

Maar hoe staat Crohill er dan prijstechnisch in?

“Bij Crohill is sprake van een goede prijs/ kwaliteit verhouding. Maar veel van onze producten worden gerelateerd aan werkdruk. We kunnen aantonen dat de werkdruk daalt en de kwaliteit stijgt. Ik durf te stellen dat als je niet met onze producten werkt, altijd de kwaliteit kan worden verbeterd”.

Je volgt de praktijk op de werkvloer?

“Ja, ik kijk altijd met interesse naar het werkveld van de schoonmaker en zijn rayonleider om het werk aangenamer te maken. Als je kwaliteit stijgt, heeft je manager minder klachten af te handelen. Dingen gaan dan ook makkelijker. Je kunt bijvoorbeeld tijd besparen. Daarbij verrichten de schoonmakers met meer plezier hun werk. Het blijft tenslotte zwaar werk. Dus zorg er voor dat de werknemers goede gereedschappen hebben waarbij ze zich prettig voelen”.

“Als je verstand hebt van je materialen dan adviseer je bijvoorbeeld een kinderdagverblijf een andere methode dan bij een trappenhuis, een verpleeghuis of een sportschool”.

Kun je een aantal ervaringen met ons delen?

“Een basisschool is bij wijze van spreken Champions League, het voortgezet onderwijs de eredivisie, want op een basisschool is het vuilaanbod het grootste en de maneuvreer-ruimte het kleinste We kijken altijd naar de werkmethodiek in bepaalde omstandigheden waardoor het minder belastend is en de kwaliteit altijd stijgt. Heel belangrijk. We zijn importeur van reinigingsmiddelen uit Duitsland en de moppen komen uit Engeland. Van sommige producten hebben we invloed op de samenstelling en wordt er dus maatwerk geleverd”.   

“Ondernemers staan open voor kwaliteit en tevreden schoonmakers. Investeer daarom in de Crohill-methodes. We dragen graag dit als een label uit. Voordeel is dat de schoonmaker meer kennis krijgt en dat je wisseling van de wacht elkaar makkelijk kunne inwerken. De schoonmaker en rayonmanagers zijn enthousiast omdat de kwaliteit stijgt en de inspanning daalt. Een van de bewijzen dat je ook je periodieke werk daalt, omdat het structureler schoon is.

Crohill-methode is een begrip aan het worden?

“Het mooiste is als onze methode in een aanbesteding wordt opgenomen. We zijn bekend bij de schoonmaakbedrijven maar nog te onbekend bij de advieswereld. Dat is een reden dat we onze showroom voor de verschillende doelgroepen als zorg, trappenhuizen, onderwijs, industrie, vakantieverblijven, hotels en sport hebben ingericht”.

Er is sprake van een partnership als je met Crohill werkt?

“We zorgen in onze samenwerking voor een complete ontzorging . Zo is er een kant- en klaar verhaal met teksten en graphics. Voor verschillende speelvelden zijn er instructievideo’s die gericht zijn op een aantal doelgroepen. Eenmaal per jaar zijn er trainingen. Schoonmakers krijgen het gevoel bij de materialen. Tevens ervaar je in de werkdruk dat het tijd scheelt, acht van de tien methodes scheelt tussen de tien- en dertig procent in tijdsdruk. Hierdoor werken de schoonmakers écht met plezier”.

Ervaar je valkuilen in de branche?

“Bij de MKB is het de eigenaar die beslist over de middelen en materialen. Paul Fok zei bijvoorbeeld dat hij het op de werkvloer liet meewegen. Laat ze meebeslissen, laat het zien in de praktijk en ervaar wat jouw mensen moeten doen. Schoonmakers vinden het fijn als ze trots op hun werk kunnen zijn, dus geef ze hiervoor de mogelijkheid door ze erbij te betrekken”.

Tot slot, wat is je boodschap aan SIEV?

“Blijf ook als branchevereniging investeren in je vakmanschap. Dat is het grote onderscheidende vermogen van MKB-bedrijven. Zorg dat je de kosten onder controle hebt, dat er een focus is op partners waar je rendement uithaalt. Houd kennissessies over onderwerpen die de leden aanspreken. SIEV is goed zichtbaar, blijf dat ook vasthouden”.

Overig nieuws

NCO90

Balans Schoonmaak: ‘niveau 5 op de CO2 prestatieladder’

Paul Fok tijdens de laatste ALV van SIEV.

SIEV-voorzitter Paul Fok reageert op fraude in de schoonmaak

Sander Paas (rechts).

‘ ZZP`ers en de wet DBA. Eindelijk over de inhoud praten’

schoonmaak.jong10

‘Tijd voor een structurele oplossing zelfstandigen’

lid80

CS2001 is trots op lidmaatschap van SIEV

Het actieve bestuur van SIEV bestaande uit (van links naar rechts): vice voorzitter/ bestuurslid Communicatie Laetitia Simonis, voorzitter Paul Fok, penningmeester Antoine Verhoef, bestuurslid Communicatie Rolien van Groeningen en bestuurslid Algemene Zaken Frank Verberne. Zij zijn verheugd dat een aantal ondernemers zich als lid heeft aangemeld.

SIEV -bestuur begroet een aantal nieuwe leden

schoonvooruit70

‘SchoonVooruit 2025!’ komt er aan

bouw60

Omzetgroei bouwsector opnieuw kleiner in 2024

salaris80

Schoonmaakbedrijven steeds transparanter

new50

Marcel van der Zwan nieuwe CEO MTS Euro Products 

Komen er verregaande beslissingen voor de schoonmaakbranche?

Vind sneller de perfecte medewerker binnen de schoonmaak

Vrouwelijke schoonmaaksters verdienen respect en aandacht. (Stockfoto).

Oproep: Kom op 6 maart naar het event ‘Zij verdient beter’

geldhand

Loyaliteitsbonus: declareren vanaf nu mogelijk bij RAS

shopping50

Nieuwe regiodirecteur Facilitaire Dienstverlening bij Belastingdienst

Jan Sterken (links) samen met Bert van Boggelen (rechts).

De Ster steunt Code voor Verantwoordelijk Marktgedrag