Onderzoeks- en adviesbureau Gartner ziet drie ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en de stappen die inkoop kan nemen om daarvan in de toekomst te profiteren. Zo meldt het Amerikaanse Supply Chain Management Review.Dit meldt Inkoperscafe.nl
Agentic Reasoning AI is een vorm van kunstmatige intelligentie waarover inkoop alles zou moeten leren. Het is een van de drie ontwikkelingen op het gebied van AI waarvan Gartner gelooft dat ze de toekomst van inkoop vormen. De andere twee zijn multimodaliteit en AI-agenten. “Deze ontwikkelingen zullen inkoop een tijdperk inleiden waarin de afstand tussen ideeën, inzichten en acties snel kleiner wordt”, aldus Ryan Polk, senior director analyst bij Gartner’s Supply Chain Practice. “Inkoopleiders die nu aan hun fundament werken door zich te richten op datakwaliteit, privacy en risicomanagement, hebben het potentieel om nieuwe niveaus van productiviteit en strategische waarde uit de technologie te halen.”
Inkoop geeft prioriteit aan GenAI
Volgens Kaitlynn Sommers, senior director analyst bij Gartner’s Supply Chain Practice, kan GenAI al veel verschillende workflows in procurement verbeteren. Ze benadrukt dat 73% van de procurementleiders aan het begin van het jaar verwachtte de technologie eind 2024 te adopteren. Uit een Gartner-enquête van deze zomer blijkt dat 72% van de procurementleiders prioriteit geeft aan de integratie van GenAI. “De ruimte voor het opbouwen van een concurrentievoordeel door vroege adoptie van GenAI in inkoop wordt kleiner”, aldus Sommers. “Ondanks dit moeten leiders van inkooptechnologie zich bewust blijven van de obstakels voor succesvolle implementaties, met name op het gebied van gegevenskwaliteit en integratie van GenAI met hun huidige systemen.”
Drie voor inkoop belangrijke AI-ontwikkelingen
Van de drie voor inkoop belangrijke AI-ontwikkelingen maakt Agentic Reasoning in GenAI geavanceerde besluitvormingsprocessen mogelijk die menselijke cognitie nabootsen. Dit stelt inkoopfuncties in staat om GenAI te benutten voor de analyse van complexe scenario’s en het nemen van weloverwogen beslissingen met grotere nauwkeurigheid en snelheid. Bij de tweede ontwikkeling, multimodaliteit, gaat het om het vermogen van GenAI om meerdere vormen van data te verwerken en integreren, zoals tekst, afbeeldingen en audio. Dit zal GenAI intuïtiever toepasbaar maken voor gebruikers en het vermogen van inkoop verbeteren om diverse informatiebronnen te verzamelen en analyseren.
Autonome systemen
De derde ontwikkeling, AI-agenten, betreft autonome systemen die taken kunnen uitvoeren en beslissingen kunnen nemen namens menselijke operators. Bij inkoop zullen deze agenten procurementtaken en -activiteiten automatiseren, waardoor inkopers zich kunnen concentreren op strategische initiatieven, complexe probleemoplossing en uitzonderingssituaties.