Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

Een kleine attentie kan ook op de werkvloer heel waardevol zijn. (Foto Hallmark).
Een kleine attentie kan ook op de werkvloer heel waardevol zijn. (Foto Hallmark).

Onderzoek: ‘attent zijn is een steeds grotere uitdaging’

Attent zijn lijkt zo simpel, maar voor Nederlanders blijkt het toch een steeds grotere uitdaging. Ook bijvoorbeeld op de werkvloer binnen de schoonmaakbranche.

Hoewel goede voornemens vaak draaien om meer aandacht voor anderen, zegt 76% van de Nederlanders zichzelf attent te vinden, een daling ten opzichte van de 81% van vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek van Hallmark. Waarom lukt het ons minder goed om attent te zijn, ondanks de beste bedoelingen? En wie krijgt de meeste aandacht: vrienden, familie of juist collega’s?

Attent zijn? Wat is dat?

Kleine gebaren hebben grote impact, zo blijkt. 80% verstaat het tonen van oprechte interesse onder attent zijn. 77% waardeert een persoonlijk kaartje, maar ook een simpel compliment (75%) of luisterend oor (70%) wordt als attent gezien. Digitale attenties? Die zijn minder impactvol; 38% vindt een felicitatie via WhatsApp attent en 10% schaart een like op social media onder attent zijn.

Waarom attent zijn niet vanzelf gaat

De wens om attent te zijn, botst vaak met de realiteit. Voor veel mensen is de angst om opdringerig over te komen (44%) een grote drempel. Dit leidt ertoe dat ze afstand houden, zelfs van mensen die belangrijk voor hen zijn. Daarnaast speelt een druk en chaotisch leven een rol: 36% geeft aan dat attent zijn vaak naar de achtergrond verdwijnt door dagelijkse hectiek. Werkdruk blijft een andere grote factor: 29% geeft aan dat ze door hun drukke baan te weinig energie overhouden om aandacht te besteden aan anderen.

Naar wie zijn we graag attent?

Nederlanders zijn over het algemeen het liefst attent naar vrienden (72%), gevolgd door familie (70%), partners (44%) en buren (33%). Onbekenden (26%) en collega’s (25%) bungelen onderaan het lijstje. Opvallend genoeg, geven 45-plussers liever prioriteit aan attent zijn naar familie en 65-plussers voegen daar ook graag hun buren aan toe.

Welke provincie is het meest attent?

De zelfbenoemde kampioen van attentheid is Noord-Holland, waar inwoners zichzelf als het meest attent beschouwen (85%). Overijssel (83%) en Gelderland (80%) maken de top drie compleet. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Groningen (70%) en Zeeland (62%) die zichzelf minder attent achten. 

Op welk moment wordt attent zijn het meest gewaardeerd? Vinden mannen of vrouwen zichzelf het meest attent? En neemt attentheid met de leeftijd toe of af? Kijk hier voor meer resultaten van het onderzoek 

_________________________________________________________________________

Verantwoording onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd onder bijna 1.000 Nederlanders door middel van een survey in december 2024. 

Overig nieuws

Er wordt in grote kantoorpanden veel schoongemaakt. (foto Pixabay).

Onderzoek: ‘aanbod commercieel vastgoed gestegen’

Foto: Pixabay.

Kosten voor Facility gaan in 2025 verder omhoog

Maurice Rutgrink op een archieffoto tijdens een ALV van SIEV.

Blog Maurice Rutgrink over inventarisatie van risico’s

Veel ZZP'ers in Nederland zien het door de nieuwe regelgeving niet meer zitten. Foto Pixabay.

Veel discussie rondom ZZP’ers

vraag60

Declareren loyaliteitsbonus bij RAS: hoe zit het nu precies?

Foto Pixabay.

33.000 daklozen tussen 18 en 65 jaar

geld

‘Financiële educatie schiet tekort’

De delegatie van het SIEV-bestuur, bestaande uit Laetitia Simonis, Antoine Verhoef en Rolien van Groeningen. Journalist Bart Bakker kijkt over hun schouder mee.

‘BTW-verhoging frustrerende situatie voor de schoonmaak’

belast100

Waarom betaal je gemeentelijke belastingen?

lease60

Onderzoek VZR: ‘beste leasemaatschappijen 2024’

inkoop90

‘Inkopers die geschreven plannen vertrouwen naïef’

dish80

Schooncollega’s opgelet: wat kan wel en niet in de vaatwasser

schoolvak10

Connectie met verschillende generaties: herkenbaar?

SIEV-penningmeester Antoine Verhoef op een archieffoto.

‘BTW-verhoging zeer onwenselijk’

awarddd

Inschrijving European Cleaning & Hygiene Awards geopend