Code schoonmaak volgt actief de aanbestedingsmarkt. Zo kunnen ze opdrachtgevers contacten in het geval ze niet aansluiten bij het gedachtegoed van de code. Dan gaan ze in gesprek met opdrachtgevers om te kijken hoe er met meer oog voor de schoonmakers de aanbesteding vorm gegeven kan worden. In sommige gevallen is er echter niks aan te merken op een aanbesteding. En in enkele gevallen zien ze zelfs dat opdrachtgevers al volledig handelen volgens het idee van de Code Schoonmaak, zoals Fijnder.
Code Schoonmaak laat weten: “De aanbesteding van Fijnder viel ons op in de positieve zin. Prijs telt slechts voor 20% in de gunning, er zijn haalbare bodem- en plafondbedragen opgenomen in de aanbesteding, de kwaliteitscriteria zijn helder en doelgericht uitgewerkt, de werkgever heeft de indexatie gekoppeld aan de cao-schoonmaak, er is een initiële looptijd van vier jaar om terugverdientijd te garanderen, een ruime overdrachtstermijn van twee maanden en de specifieke eis dat de opdrachtnemer ondertekenaar moet zijn van de Code Schoonmaak. Dit is een nu een opdrachtgever die laat zien het beste voor te hebben met de schoonmakers en dat verdient een pluim!”
Daarom zijn Bert van Boggelen, voorzitter Code Schoonmaak, en Sietse de Waal, beleidsmedewerker aanbestedingen voor de Code Schoonmaak, in december 2024 afgereisd naar Groenlo om de ‘groene kaart’ uit te reiken aan Fijnder. Hier hebben ze, in het bijzijn van de intermediair, deze aanbesteding op feestelijke wijze geprezen.
Code Schoonmaak hoopt nog veel van zulke voorbeelden in het zonnetje te kunnen zetten.
Bron: Schoonmaak Journaal en Code Schoonmaak