Roland Wink, directeur van Hijman Schoonmaakartikelen maakt een statement over de verschillende ondernemersprijzen die er anno 2025 voorbij komen. Hij meldt hierover het volgende.
Het lijkt er tegenwoordig wel of er voor iedere ondernemer een prijs bestaat. Op zich hartstikke leuk.
Van beste start-up tot meest duurzame bedrijf,
van topemployer tot de de winnaar van de FD gazellen award. Van de fast50 tot EY entrepeneur of the year.
En van de prijs voor inspirerend leiderschap tot de meest innovatieve ondernemer.
En zo zijn er nog wel 100 te noemen. Maar wat betekenen deze awards nu eigenlijk écht?
En dan zie je ook nogal eens, dat 5 of 10 jaar achter elkaar hetzelfde berdrijf wint.
Wie bepaalt de winnaar, en belangrijker nog: op basis van welke criteria? Wie doet mee?
Vaak blijven de spelregels onduidelijk. Wie nomineert de deelnemers?
Wie zit er in de jury? Zijn dat onafhankelijke experts of juist mensen met belangen in het spel?
Wordt er gekeken naar echte prestaties of telt een goed verhaal en een vlekkeloze presentatie zwaarder mee?
Veel van deze prijzen lijken eerder een marketinginstrument te zijn dan een objectieve erkenning van vakmanschap en ondernemerschap.
Begrijp mij niet verkeerd, als fanatiek sporter ben ik gek op prijzen, op winnen.
Maar dan is het simpel en transparant. Meer punten dan de ander en je wint, als je eerste wordt, pak je goud.
Maar dan rijst nog de vraag: voor wie doen we het eigenlijk? Voor die glanzende trofee op de plank of voor de klanten die ons dagelijks hun vertrouwen schenken? Want laten we eerlijk zijn: de enige prijs die écht telt, is de waardering van trouwe en tevreden klanten. Geen jury kan daar tegenop.
Misschien is het tijd om ons minder te richten op externe erkenning en meer op wat echt waardevol is:
impact maken, een verschil betekenen, en mensen tevreden stellen en blij maken met wat we doen.
Want aan het eind van de dag zijn het niet de awards, maar de glimlach van een tevreden klant de échte bekroning van ons werk.
Als ultiem alternatief lijkt mij een prijs voor familiebedrijven die meer dan 100 jaar succesvol zijn, toch eigenlijk best wel logisch.
Maar ja, ik ben geen voorstander van dit soort prijzen.