Schoonmaak-ondernemers opgelet. Ook in 2025 gaat het druk worden op de weg. Het is belangrijk om hier goed op te anticiperen.
Nederlandse automobilisten waren, mede door files, in 2024 langer onderweg dan in 2023. Dat blijkt uit cijfers van de 14e editie van de TomTom Traffic Index, de barometer van mobiliteitspatronen over de hele wereld. In Groningen en Apeldoorn was de impact van files op reistijd het grootst.
In 2024 nam de gemiddelde reistijd in driekwart van de Nederlandse steden uit de Traffic Index toe. De gemiddelde reistijd in een stad wordt niet alleen bepaald door dynamische factoren zoals verkeersdrukte en wegwerkzaamheden, maar ook statische factoren zoals het wegennetwerk en snelheidslimieten hebben invloed. Een lange reistijd betekent dus niet direct veel files. De steden in Nederland waar verkeersdrukte de meeste impact heeft gehad op de reistijd zijn Groningen en Apeldoorn met gemiddeld 32 procent extra reistijd op de optimale reistijd (zonder files). Ook in Den Haag (31%), groeide de reistijd aanzienlijk door verkeersdrukte.
Amsterdam neemt gas terugDe gemiddelde totale reistijd was het langst in Amsterdam, waar automobilisten 23 minuten over 10 kilometer deden. Dat is 6 procent langer dan in 2023. In december 2023 veranderde de gemeente Amsterdam de gemiddelde snelheid van een groot aantal wegen in de stad van 50 km/u naar 30 km/u. Deze snelheidswijziging heeft, net als andere statische factoren, zoals infrastructuur, invloed op de optimale reistijd en dus ook de gemiddelde reistijd.
De top drie van steden met gemiddeld de langste reistijd wordt aangevuld door de steden Nijmegen en Den Haag. Het snelst ben je in Amersfoort, waar je 10 kilometer kon afleggen in gemiddeld minder dan 10 minuten. Dat was gemiddeld bijna 35 kilometer per uur sneller dan in Amsterdam.