De zes finalisten, en daarmee genomineerden van de FMN Student Awards 2024 zijn bekend! Ieder jaar reikt Facility Management Nederland de FMN Student Awards uit. Een terugkerend evenement om het werk van aanstormend talent extra onder de aandacht te brengen en genomineerden in contact te brengen met ons netwerk. Een selectiecommissie heeft uit alle inzendingen van dit jaar drie scripties genomineerd in de categorie Bachelor en drie scripties in de categorie Master.
Genomineerden FMN Student Awards 2024
De genomineerden in de categorie Bachelor zijn (op alfabetische volgorde van de voornaam):
1. Bas Keiarishi – ZUYD Hogeschool
“Transparantie en Verbetering van Duurzaamheidsniveau van Contractleveranciers”
Deze scriptie benadrukt het belang van duurzaamheid voor bedrijven en de verplichting van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vanaf 2025. De procurement-afdeling van APG moet het duurzaamheidsniveau van leveranciers beoordelen en integreren in inkoopstrategieën. Het onderzoek combineerde kwantitatieve en kwalitatieve methoden, waarbij belangrijke verschillen in duurzaamheidsscores tussen leveranciers werden gevonden.
Op basis van de resultaten worden vier adviezen gegeven: het implementeren van een nieuwe vragenlijst voor sustainability ratings, het uitbreiden van deze rating naar Asset Management, het vaststellen van ambitieniveaus voor 2028, en het verbeteren van de laagst scorende leveranciers om kostenbesparingen te realiseren.
2. Eva Leydekkers – Breda University of Applied Sciences
“The Power of Protein”
Deze scriptie benadrukt de noodzaak van duurzame voedselconsumptie vanwege de grote milieu-impact van voedselproductie, vooral dierlijke producten. De Nederlandse overheid streeft naar een evenwichtige consumptie van 50% plantaardige en 50% dierlijke eiwitten tegen 2030, met de ambitie om dit naar 60% plantaardig te verschuiven. Cateraars spelen een belangrijke rol in deze eiwittransitie door consumenten te beïnvloeden met duurzamere maaltijdopties en interventies die plantaardige keuzes stimuleren.
Het onderzoek richt zich op hoe cateraars effectief de eiwittransitie kunnen bevorderen door gedragsinterventies bij de doelgroep, Buas-medewerkers. Uit het onderzoek blijkt dat verschillende factoren consumentengedrag beïnvloeden en dat een uniforme aanpak niet effectief is. Daarom wordt een veelzijdige strategie aanbevolen, bestaande uit vijf stappen: identificeren van te veranderen gedrag, inzicht in de doelgroep, ontwerpen van effectieve interventies, veelzijdige implementatie, en impactevaluatie.
3. Lonneke ten Have – Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
“De weg naar een duurzame samenleving”
Dit onderzoek, uitgevoerd voor ROC Nijmegen, richtte zich op het integreren van duurzaamheid in aanbestedingen en contracten. ROC Nijmegen wil een toekomstbestendige wereld creëren voor studenten en ziet duurzaamheid als een kernonderdeel van hun strategie voor 2024-2027. De inkoopafdeling speelt hierin een belangrijke rol door duurzamere inkooppraktijken te ontwikkelen en toe te passen, ondanks dat dit nog geen standaard is binnen de organisatie.
Het eindproduct is een adviesrapport met concrete aanbevelingen voor het verduurzamen van inkoopprocessen, zoals het inkopen op basis van milieu- en mensimpact, en het toevoegen van een verkenningsfase. Het onderzoek benadrukt dat duurzaam inkopen essentieel is voor het bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) en het bieden van een voorbeeldrol voor andere instellingen.
De genomineerden in de categorie Master zijn (eveneens op alfabetische volgorde van de voornaam):
1. Mostafa Masoomi – Saxion & University of Greenwich
”Exploring the value parameters of repositioning cleaning staff from back-office service roles to front-office service roles in office buildings for demand organizations”
Value-added management in Facility and Corporate Real Estate Management (FREM) richt zich niet alleen op kostenbesparing, maar op het creëren van toegevoegde waarde voor organisaties die facilitaire diensten ontvangen. Dit onderzoek onderzoekt hoe het herpositioneren van schoonmaakpersoneel naar front-service medewerkers in kantooromgevingen kan bijdragen aan meerwaarde voor organisaties. Schoonmakers hebben vaak onderbenutte vaardigheden, en door hun taken uit te breiden naar meer interactie met gebouwgebruikers, kunnen zij bijdragen aan employee satisfaction, bedrijfsimago, cultuurtransities, gezondheid en veiligheid, productiviteit, innovatie en risicobeheer.
De bevindingen tonen aan dat deze rolverandering de servicekwaliteit verbetert, de zichtbaarheid en professionaliteit van schoonmakers verhoogt en hun bijdragen aan een veilige en productieve werkomgeving vergroot. Dit versterkt niet alleen het imago van het bedrijf, maar draagt ook bij aan duurzaamheidsdoelen en maatschappelijk verantwoord ondernemen (CSR). Hoewel het onderzoek beperkt is tot kantooromgevingen, biedt het nieuwe inzichten in de strategische rol van FREM om meer waarde te creëren door operationele praktijken te aligneren met bredere organisatie-doelstellingen.
2. Pascal Goos – Ifmec Academy & Pôle Paris Alternace Business School
“Verborgen in de pixels (een onderzoek naar de afwegingen bij het gebruik van slimme camera’s in de gebouwde omgeving)”
In 2020 installeerde de Leidse universiteit meer dan 300 slimme camera’s om de bezetting van gebouwen te monitoren, wat leidde tot protesten en het verwijderen van de camera’s. Dit roept de vraag op of de facilitaire afdeling in staat is om slimme camera’s op een verantwoorde manier in te zetten, waarbij technische, juridische en ethische afwegingen in acht worden genomen. Het onderzoek richt zich op de risico’s van slimme camera’s en de voorwaarden waaronder ze succesvol gebruikt kunnen worden, zoals de naleving van privacywetgeving en het beperken van privacy-inbreuken door technische aanpassingen.
De resultaten tonen aan dat een multidisciplinaire aanpak nodig is om deze afwegingen te maken. Hoewel slimme camera’s nuttige informatie kunnen bieden over gebouwbezetting, moeten organisaties zorgen voor proportioneel gebruik en ethische verantwoording. Vertrouwen van medewerkers in het systeem is essentieel, en risico’s zoals function creep moeten serieus worden genomen. Het wordt aanbevolen om een breed team samen te stellen en de organisatiepopulatie te betrekken bij de besluitvorming om draagvlak te vergroten en mogelijke negatieve effecten te minimaliseren.
3. Samaneh Pakbonyan – Saxion & University of Greenwich
“Duurzame facilitaire bevoorrading in de stad Groningen – Een onderzoek naar de rol van FM in de verduurzaming van de facilitaire logistiek”
De verschuiving naar Activity-Based Working (ABW) omgevingen, waarbij werknemers flexibele werkplekken kiezen op basis van hun taken, is bedoeld om tevredenheid en productiviteit te verhogen. Dit onderzoek richt zich op hoe kenniswerkers in Nederland hun productiviteit ervaren binnen ABW-omgevingen en hoe hun tevredenheid daarbij een rol speelt. Uit de resultaten blijkt dat werknemers die meer autonomie, sociale interactie en taakvariatie ervaren, tevredener zijn en dit ook leidt tot een hogere productiviteitsbeleving. Werknemers met behoefte aan structuur en privacy zijn echter minder tevreden in ABW-omgevingen die vaak minder gesloten ruimtes bieden.
Het onderzoek bevestigt dat een goede match tussen werkomgeving en taken leidt tot meer tevredenheid, maar laat ook zien dat ABW niet voor alle werknemers even goed werkt. Daarom wordt aanbevolen dat organisaties een mix van werkruimtes creëren, met zowel open, flexibele gebieden als privére ruimtes. Daarnaast moeten werkplekken dynamisch en aanpasbaar zijn, zodat ze snel kunnen inspelen op veranderende behoeften van medewerkers. Dit helpt organisaties een werkomgeving te bieden die zowel tevredenheid als productiviteit bevordert.
Kwalitatieve en relevante scripties
Alle inzendingen zijn door de selectiecommissie anoniem beoordeeld. Commissielid (en voorzitter FMN Expertteam Onderwijs – Arbeidsmarkt) Edwin Löring laat weten dat de selectiecommissie zeer tevreden is met de kwaliteit en relevantie van de scripties. Ook zijn de beoordelaars trots op dat het aantal scripties over maatschappelijk relevante onderwerpen stijgt; Facility Management matters!
Bekendmaking winnaars
FMN gaat de komende weken samen met de finalisten een video opnemen, zodat de kandidaten hun afstudeeronderzoek goed kunnen presenteren. In de tussentijd beoordeelt een vakjury de genomineerde scripties. Op donderdag 7 november 2024 vormt het oordeel van de vakjury samen met die van de aanwezige deelnemers van het FMN Connect XL – FM van de toekomst: een nieuwe realiteit?, welke studenten de FMN Student Awards winnen in de categorie bachelor en master.
Bevorderen van innovatief facilitair onderzoek
Het Expertteam Onderwijs – Arbeidsmarkt (voorheen Commissie Onderwijs) van FMN organiseert de FMN Student Awards.
Samen met de facilitaire opleidingen in Nederland werkt FMN mee om innovatief facilitair onderzoek door studenten een podium te geven. De nieuwe ontwikkelingen te delen met een groter publiek van facility professionals. En hiermee de carrière van de winnaars van de FMN Student Awards een boost te geven. De FMN Student Awards worden mede mogelijk gemaakt door LOOFD, het Landelijk Overleg Opleidingen Facilitaire Dienstverlening.