Als leidinggevende in de schoonmaakbranche is het enorm belangrijk om een jaargesprek te voeren met je medewerkers. Maar hoe pak je dat aan? En wat moet je eigenlijk vragen? Het voeren van een goed jaargesprek kan best lastig zijn. Daarom organiseert de RAS workshops die object- en teamleiders in de schoonmaak gratis kunnen volgen.
Het voeren van jaargesprekken is van groot belang en bovendien verplicht in de schoonmaakbranche. Deze jaarlijkse gesprekken, die doorgaans in november en december worden gevoerd, bieden een waardevol moment om samen met je medewerkers te reflecteren op het afgelopen jaar. Je bespreekt hoe het met hen gaat, of het werk nog steeds bevalt, en of er uitdagingen zijn.
Voor jou als leidinggevende zijn deze gesprekken cruciaal om gezonde arbeidsverhoudingen te bevorderen, het werkgeluk te verhogen en mogelijk het verzuim te verminderen. Door goed te luisteren en in te spelen op wat er speelt, kun je tijdig actie ondernemen en zo een positieve werkomgeving creëren.
Maar hoe voer je nu eigenlijk een goed jaargesprek? Welke vragen moet je stellen? Hoe geef je een correcte navolging? Om leidinggevenden hierbij te helpen, organiseert de RAS in 2025 gratis gespreksvaardigheidstrainingen.
Tijdens de workshop leer je verschillende vaardigheden en handvatten om het jaargesprek tot een succes te maken. Zo leer je over actief luisteren, het maken van afspraken, het behouden van de regie tijdens een gesprek en hoe je moet doorvragen. Bovendien wordt er ook gekeken naar de voorbereiding en navolging van het gesprek. Want ook dat is belangrijk.
Verschillende locaties en data
De workshop duurt twee dagdelen. Er zijn voor het komende halfjaar al verschillende data en locaties bekendgemaakt.
Deze kun je vinden op de website van de RAS. Daar kun je je ook meteen aanmelden voor een workshop.
Bron: FACTO.