Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

Ongewenst gedrag op de werkvloer zorgt voor stress.
Ongewenst gedrag op de werkvloer zorgt voor stress.

Ongewenst gedrag op de werkvloer

Schoonmakers zijn in verschillende branches actief. Juist daarom is het onderzoek van het CBS naar ongewenst gedrag op de werkvloer interessant.

Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten. Ongewenst gedrag komt meer dan gemiddeld voor onder vrouwelijke werknemers, en onder werknemers die relatief veel contact met anderen hebben tijdens hun werk. Dat meldt het CBS op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA), uitgevoerd door het CBS en TNO.

In 2023 gaf 17 procent van alle werknemers (15 tot 75 jaar) aan in de afgelopen twaalf maanden met ongewenst gedrag op het werk te maken hebben gehad. Naast de zorg (30 procent), kwam ook in de horeca ongewenst gedrag relatief vaak voor (20 procent). Werknemers in de landbouw en in de bouw ervoeren het juist relatief weinig

Ervaren ongewenst gedrag op de werkvloer¹⁾, naar bedrijfstak, 2023% werknemers (15 tot 75 jaar)

¹⁾ In de afgelopen twaalf maanden.Download CSVToon tabel

SectorOngewenst gedrag (% werknemers (15 tot 75 jaar))
Zorg29,6
Horeca20
Handel17,4
Bestuur17,4
Recreatie17,1
Onderwijs16,9
Vervoer16,7
Zakelijk12,3
Industrie9,7
Financieel9,1
ICT8,9
Bouw8,5
Landbouw6,3
Bron: CBS, TNO
¹⁾ In de afgelopen twaalf maanden.

Ruim 1 op de 5 vrouwelijke werknemers ervaart ongewenst gedrag

Vrouwelijke werknemers geven vaker aan dat zij in de afgelopen twaalf maanden met ongewenst gedrag te maken hebben gehad: 21 procent, tegen 13 procent van de mannelijke werknemers. Dit speelt mee bij het relatief hoge percentage ongewenst gedrag in bedrijfstakken waar veel vrouwen werken, zoals de zorg en het onderwijs. In die twee bedrijfstakken was in 2023 respectievelijk 82 en 65 procent van de werknemers vrouw. In de bouw was dit 14 procent.

Vaker ongewenst gedrag bij veel contact

Ongewenst gedrag komt ook vaker voor als het werk meer contact met collega’s, klanten, patiënten of leerlingen met zich meebrengt. Werknemers in de zorg en horeca gaven met ruim 75 procent het vaakst aan dat zij (vrijwel) de hele dag andere mensen op het werk ontmoeten. In de ICT en de financiële dienstverlening gold dat voor minder dan 40 procent van de werknemers, het laagst van alle bedrijfstakken. In deze bedrijfstakken ervoeren relatief weinig werknemers ongewenst gedrag.

Mannen en vrouwen in zorg vrijwel even vaak last van ongewenst gedrag

Net als gemiddeld voor alle werknemers, loopt ook in de zorg en in de horeca het aandeel dat ongewenst gedrag ervaart op, naarmate er vaker contact met anderen is. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. In totaal voor de zorg verschilt het aandeel dat ongewenst gedrag heeft ervaren niet noemenswaardig tussen mannelijke (29 procent) en vrouwelijke werknemers (30 procent).Bron: CBS, TNOTotaalNooit of hooguit een paar keer per dag.

Mannen

Vrouwen

% werknemers (15 tot 75 jaar)

¹⁾ In de afgelopen twaalf maanden.Download CSVToon tabel

Frequentie van contactMannen (% werknemers (15 tot 75 jaar))Vrouwen (% werknemers (15 tot 75 jaar))
Totaal28,629,8
Nooit of hooguit een paar keer per dag16,219,6
Een groot aantal keren per dag2629,5
De hele dag3834,1
Bron: CBS, TNO
¹⁾ In de afgelopen twaalf maanden.

In horeca vrouwen vaker last van ongewenst gedrag

In de horeca is er wel verschil tussen vrouwen en mannen in het aandeel dat ongewenst gedrag ervaart: 24 procent van de vrouwelijke werknemers ervoer dit, tegen 16 procent van de mannen. Dit komt vooral doordat onder de werknemers in de horeca die de hele dag contact hebben met andere mensen, vrouwelijke werknemers veel vaker last hebben van ongewenst gedrag (29 procent) dan hun mannelijke collega’s (18 procent).Bron: CBS, TNOTotaalNooit of hooguit een paar keer per dagEen groot aantal keren per dagDe hele dag0102030

Ervaren ongewenst gedrag¹⁾ de horeca

Frequentie van contactMannen (% werknemers (15 tot 75 jaar))Vrouwen (% werknemers (15 tot 75 jaar))
Totaal15,824,2
Nooit of hooguit een paar keer per dag12,316,3
Een groot aantal keren per dag15,118
De hele dag18,128,5
Bron: CBS, TNO
¹⁾ In de afgelopen twaalf maanden.

Vrouwen in horeca ervaren drie keer zo vaak ongewenste seksuele aandacht

Het man-vrouwverschil in het ervaren van ongewenst gedrag in de horeca heeft vooral te maken met het verschil in ongewenste seksuele aandacht: 16 procent van de vrouwelijke werknemers ervoer dit, tegen 6 procent van de mannelijke werknemers. Ook in de zorg ervoeren vrouwelijke werknemers relatief vaak ongewenste seksuele aandacht (10 procent, tegen 5 procent van de mannelijke werknemers). Daar staat tegenover dat mannelijke werknemers in de zorg vaker last hebben van intimidatie, lichamelijk geweld en pestgedrag. Daardoor is het totale verschil tussen mannelijke en vrouwelijke werknemers in de zorg relatief klein.

% werknemers (15 tot 75 jaar)

¹⁾ In de afgelopen twaalf maanden

Overig nieuws

avantischoon

SIEV-lid Avanti Facilitair meldt vacatures

onder50

Nieuwe ondertekenaars Code Verantwoordelijk Marktgedrag

pensioen90

Pensioenfonds Schoonmaak weer op de barricaden

V.l.n.r. het bestuur van SIEV: Vice-voorzitter Laetitia Simonis, voorzitter Paul Fok, penningmeester Antoine  Verhoef, bestuurslid Communicatie Rolien van Groeningen en Algemeen Bestuurslid Frank Verberne.

Leden, niet-leden en relaties welkom bij ALV van SIEV

Er liggen op het traject van offertes nog veel uitdagingen. Foto Pixabay.

Top 10 speerpunten in schoonmaak bij offertes

clean

‘Koop vrijheid dankzij mijn schoonmaker’

cleaner600

Veranderingen in het arbeidsrecht

geld

Webinar over verschillende subsidiemogelijkheden

Schoonmaken van hotels gebeurt onder een hoge tijdsdruk. Respect voor de schoonmaker is ook in deze branche van belang. (Foto Pixabay)

‘Actie Hotels’ voor Code Schoonmaak actueel

awards70

Finale Best Practices Awards 2024 komt er aan

Blijven de bussen er net zo glazend uitzien? (Foto Pixabay).

Buswassers Noord-Nederland in onzekerheid over baan

loon90

Stijging van de lonen van 1,17 procent

bijeenkomst780

Ledenraadpleging. Praat mee over de koers van FMN

Edgar van Engelen reikt het SIEV-Keurmerk uit aan rayonmanager Suburu.

ALL Clean krijgt het SIEV-Keurmerk

David Bos toont trots het SIEV-Keurmerk.

J&R Dienstverlening behaalt het SIEV-Keurmerk