Edgar van Engelen is met zijn bedrijf Qualis Insight partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Hij blogt over het thema van de verkiezing in 2025: Samenwerking. Een belangrijk thema dat essentieel is in de multiculturele schoonmaakbranche. Lees hier zijn blog in het Schoonmaak Journaal.
‘De schoonmaakbranche is een multiculturele branche, waarin samenwerking essentieel is. Samenwerking tussen verschillende culturen, verschillende schoonmaakbedrijven, en schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. Als je elkaar niet kunt vertrouwen en elkaar niets gunt, zul je het niet lang volhouden in de schoonmaak.
Samenwerking is nodig op elk niveau!
Schoonmakers onderling
Schoonmakers die goed samenwerken en elkaar bijstaan, zorgen voor een hoge kwaliteit van het werk. Wanneer er geen samenwerking is, ontstaan er eilandjes op de werkvloer, waardoor bij ziekte of extra werk men niet bereid is voor elkaar in te springen. Investeren in samenwerking is investeren in kwaliteit. Kwaliteit van de sfeer én van het werk.
Kijk naar elkaar: open en onbevooroordeeld.
Schoonmakers en medewerkers van de opdrachtgever
Om de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren, is het belangrijk om te weten wat de gebouwgebruikers belangrijk vinden, en wanneer de juiste momenten zijn voor het uitvoeren van de schoonmaak. Ook de gebouwgebruikers moeten samenwerken met de schoonmakers, want niet alles is altijd mogelijk. Samen kom je tot een goede balans. De basis ligt natuurlijk in het contract tussen de opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf.
Als je elkaar respecteert en naar elkaar luistert, staat niets een goede samenwerking in de weg.
Leidinggevenden en schoonmakers
Het is eigenlijk vanzelfsprekend dat leidinggevenden samenwerken met hun medewerkers. De tijd van directief leidinggeven is voorbij. Zie de schoonmakers als het visitekaartje van je bedrijf. Als zij zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, zullen ze dit ook uitstralen naar de klant. Een goede balans tussen leidinggeven en samenwerken met schoonmakers is essentieel.
Als je met elkaar praat: rustig en vanuit je rol, niet vanuit je emotie. Dit heeft een positief effect op de samenwerking.
Schoonmaakbedrijven onderling
De schoonmaakbranche is onderling afhankelijk van elkaar. De kennis die jij hebt, heeft een ander schoonmaakbedrijf misschien niet. En vice versa. Je kunt elkaar helpen door deze kennis te delen. Zo ontstaat er een symbiose, waarbij je elkaar werk gunt, omdat je elkaar helpt.
Vertrouw elkaar en maak hier geen misbruik van, dan ontstaat er een goede balans in de samenwerking tussen concullega’s.
Schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers
Opdrachtgevers zijn afhankelijk van de kennis en kunde van het schoonmaakbedrijf. Je wordt ingehuurd als dienstverlener om de schoonmaak te verzorgen, maar geef ook eerlijk advies als iets slimmer of efficiënter kan. Adviseer opdrachtgevers hoe verschillende soorten vervuiling het beste kunnen worden verwijderd.
Aan de opdrachtgevers de taak om het schoonmaakbedrijf ruimte en vertrouwen te geven.
De taart van de schoonmaakbranche is groot genoeg om iedereen een stukje te gunnen. We weten allemaal wat er gebeurt als we in de schoonmaakbranche niet samenwerken.’
Edgar van Engelen
Qualis Insight