Op 14 november vond in De Kuip in Rotterdam voor de elfde keer de feestelijke uitreiking van de Best Practice Awards plaats.
Het thema ‘Investeer in de schoonmaker’ leverde mooie inzendingen op, afkomstig van zowel het mkb als grote schoonmaakbedrijven. In beide categorieën werd een award toegekend aan de meest inspirerende samenwerkingsprojecten, beoordeeld volgens de richtlijnen van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Winnaars van de Best Practice Awards 2024 zijn geworden Keus Schoonmaak voor het mkb en Gom Schoonhouden in de categorie grote bedrijven.
“Keus Schoonmaak heeft bewust beleid gemaakt van hun missie om het werkgeluk van medewerkers te vergroten”, aldus de jury. Gom Schoonhouden werd geprezen, omdat zij samen met Erasmus Universiteit gedragsverandering bij gebouwgebruikers stimuleert en schoonmaakmedewerkers zichtbaarder worden gemaakt.
Investeer in de schoonmaker
Bij binnenkomst konden de gasten samen op de foto, wat voor leuke plaatjes zorgde. Na een ontvangst met hapjes en drankjes werden ze begeleid naar de sfeervol aangeklede zaal. Daar heette dagvoorzitter Shermin Chavoushi iedereen van harte welkom en gaf zij het woord aan Bert van Boggelen, voorzitter van de Code Schoonmaak. Hij vertelde over het belang van de Code en het thema van 2024: ‘Investeer in de schoonmaker’.
Verkiezing en finale
De finalisten van het mkb mochten als eersten het podium op om hun best practices te presenteren. De trailers die voorafgaand aan de finale op locatie waren opgenomen werden hierbij getoond. Daarna trok de jury zich terug voor overleg. In de tussentijd hield Shermin een quiz met het publiek. Na het juryoverleg was het de beurt aan de finalisten van de grote bedrijven om hun best practices te pitchen. Vervolgens ging de jury opnieuw in beraad, terwijl Shermin de spanning erin hield met een leuke activiteit.
Als juryvoorzitter had Bert van Boggelen de eer om de winnaars bekend te maken. Hij begon met een kort woordje voor de drie finalisten uit het mkb, waarna Keus Schoonmaak als winnaar naar voren werd geroepen om de gouden award in ontvangst te nemen. Ook de inzendingen van de grote bedrijven maakten indruk, en onder luid applaus werd Gom Schoonhouden gehuldigd als winnaar in de categorie grote bedrijven. In een spetterende finale werden alle medewerkers van de winnende teams uitgenodigd op het podium, waar shooters en champagne het feest compleet maakten. Daarna volgde nog een gezellige borrel in de foyer.
Winnaars Best Practice Awards 2024
Categorie mkb
Keus Schoonmaak & Jacobs Verhuizingen
Juryoordeel:
Keus Schoonmaak heeft bewust beleid gemaakt van hun missie ‘Schoon maakt gelukkig’, om het werkgeluk van medewerkers te vergroten. Dit deden zij samen met de schoonmakers.
Medewerkers zijn betrokken bij nieuwe contracten, kunnen verhalen delen via een eigen app en elke maand wordt een wens van een medewerker vervuld. Zo ontstaat er een hechte en betrokken community.
Categorie grote bedrijven
Gom Schoonhouden & Erasmus Universiteit
Juryoordeel:
Gom Schoonhouden en Erasmus Universiteit Rotterdam werken samen om de schoonmaaktaak te verlichten door gedragsverandering bij gebouwgebruikers te stimuleren. Door samenwerking met BIG’R, een impactunit van de universiteit, werken zij aan oplossingen die zwerfafval verminderen, zodat schoonmakers efficiënter kunnen werken zonder eerst te moeten opruimen. Ook maakten zij schoonmaakmedewerkers zichtbaarder.
Overige finalisten
Mkb
- DJM Bedrijfsdiensten & Area
- Groenoord Cleaning Services B.V. & Museum Corpus
Grote bedrijven
- CSU & Summio Parc Heihaas
- Kaderleden vakbond, Asito, Hago/Vebego, ISS Facility Services, Raggers & Luchtvaart Community Schiphol
Deze hebben allen een eervolle vermelding gekregen. Bert van Boggelen sprak lovend: “Wat een indrukwekkende voorbeelden van ‘Investeer in de schoonmaker’ hebben we hier gezien. Dit geeft niet alleen hoop, maar ook concrete verwachtingen voor de betrokkenheid van de schoonmaker in de nabije toekomst.”
Best Practice Awards
Sinds haar oprichting organiseert de Code Schoonmaak jaarlijks een award uitreiking om inspirerende voorbeelden van de Code in actie in de schijnwerpers te zetten. Het doel? Deze mooie praktijkvoorbeelden delen met een breder publiek en andere ondertekenaars van de Code inspireren met nieuwe ideeën over hoe zij de Code kunnen toepassen in hun eigen werk.